Assistent monteur MBO-1

De cursus Assistent-monteur is de opstap naar de monteursopleiding elektrotechniek (mbo-2}  Al onze cursussen zijn praktijk gericht. Je dient daarom ook fysiek aanwezig te zijn!  Praktische vaardigheden zoals bijvoorbeeld diverse elektrotechnische lichtschakelingen ( kruis; hotel. kelder etc)  is bij ons een must. Je leert stroom. spanning en weerstand meten. Je leert ook heel veel  Elektrotechnische begrippen, en je gaat bovendien ook verdeelinrichtingen (groepenkasten) bedraden en installeren etc.

Informatie

Een Assistent monteur elektrotechnische Installaties assisteert bij het aanleggen van elektrische installaties in gebouwen,zoals woningen en kantoren.
Ook installeer je bijvoorbeeld een datanetwerk in een kantoor, een beveiligingssysteem voor een school of een telefoonsysteem in een hotel. Je zorgt voor de bedrading en de bekabeling etc.

Voor wie?
Deze cursus is zeer geschikt voor iedereen die eerder de basiscursus elektrotechniek heeft gevolgd, en die zich verder in de elektrotechniek wil bekwamen. Je kunt na het volgen van deze cursus eenvoudige storingen zoeken en onderdelen vervangen. Je wordt opgeleid volgens de nieuwste geldende normen: NEN1010 / 3140. Een technische vooropleiding is daarom gewenst.     Wil jij je kennis in de elektrotechniek verder verbreden? Dan zit je hier bij ons op de goede plek!

Ben je in het bezit van een Basiscertificaat elektrotechniek, een VMBO-diploma, een overgangsbewijs van HAVO-3 naar 4, een ander diploma of een bewijsstuk afgegeven door de overheid, dan kun je bij ons direct starten met de opleiding! Als Asistent-monteur doorstromen naar de opleiding Monteur Elektrotechnische Installaties (Huisinstallaties) Niveau-2 MBO.

Doel
Na het afronden van de cursus Assistent monteur elektrotechnische installaties, heb je meer dan de basis gelegd voor het werken met elektrotechnische installaties en apparatuur. Na afloop van de cursus beschik je over de volgende vaardigheden:

• Een eenvoudige inspectie (visueel) uitvoeren
    - Eenvoudige meetapparatuur aflezen
    - Zintuigelijke controle op standaarden en afwijkingen signaleren

• Spanning,weerstand.aarding en stroom meten
    - Onderhoudswerkzaamheden verrichten aan de hand van een checklist
    - Correct gebruik van gereedschappen

- Gebruik van eenvoudige meetgereedschappen en het interpreteren van meetwaarden
    - Eenvoudige storingen verhelpen
    - Correct en veilig gebruik van gereedschappen
    - Storingsrapportage invullen

• Vakkennis: NEN 1010/ NEN/3140
    - Herkennen en benoemen van componenten
    - Functie van componenten benoemen
    - Principewerking van componenten benoemen
    - Functie van de installatie benoemen

De Praktijkopdrachten

Verdeelinrichting

• Doel van de verdeelinrichting: wat is verdelen en wat is selectiviteit
  • Gelijkspanning, wisselspanning, Kennis van draaistroom, 1- en 3-fasenet, aarding
  • Bedraden en installeren van een verdeelinrichting , schroef en installatieautomaat (woning / utiliteit)
  • Kennis van diverse componenten, zekering, installatieautomaat , aardlekschakelaar-eindgroepen, wandcontactdozen, diverse lichtschakelaars (Serie,hotel,kruis, wissel)

Afronding
Deze cursus wordt  afgesloten met een eind-toets
Bij een positief eindresultaat ontvang je het fel begeerde Erkende (mbo-1) certificaat.

Cursusdagen

Cursusduur: 10 weken van 3 uur  praktijk (1xper week)
Cursusavond:woensdag van 19:00 - 22:00 uur
Start: iedere 1e woensdag van de maand

Koffie /thee is geheel gratis !

Let op: Je volgt bij ons een (beroeps) praktijkopleiding. Dit betekent dat je (altijd) fysiek aanwezig moet zijn.

Voltelektrotechniek

Kosten  € 3200.-

Tip: Studiekosten zijn fiscaal aftrekbaar. Voor meer informatie verwijzen wij je naar de Belastingdienst.

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie nog vragen?
Neem dan gerust contact met ons op: 010 786 601 6
Je kunt ons ook een mailtje sturen naar mail@doehetzelfschool.com
Wij informeren je graag!